-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48421 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

خداي متعال در آيه دهم تا دوازدهم سوره تحريم از زنان بدكار و نيكوكار، سخن گفته است; حال پرسش اينجاست كه چرا زنان بدكار و نيكوكار را در دو آية جداگانه آورده، نخست از زنان بدكار براي مثل ياد كرده است؟

براي روشن شدن سرّ مقدم شدن الگو و مثل زنان ناصالح، بايد به محتوا و شأن نزول اين سوره توجه كرد. بر اساس نقل مفسّران، پيامبر اكرمسخني را با همسرش حفصه در ميان گذاشت و به او سفارش كرد كه آن را كتمان نموده، به ديگران انتقال ندهد، حفصه بر خلاف توصيه پيامبر6 سرّ آن حضرت را افشا نمود، خداي متعال پيامبر6 را از اين قضيّه آگاه نمود;(تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج 19، ص 331، جامعه مدرسين.)

بر اين اساس در اين سورة مبارك، سخن از افشاي راز پيامبر6، به وسيلة برخي از زنان آن حضرت است و به همين مناسبت، نخست مثال زن نوح و زن لوط را بيان ميفرمايد كه با توجّه به آن كه زن پيامبر بودهاند، امّا به آن دو خيانت و با دشمنان همكاري نموده، راز خانة آنها را فاش ميكردهاند.

اين مثال براي زنان پيامبر است كه فكر نكنند زن پيامبر بودن، به خودي خود، امتيازي محسوب ميشود; در تاريخ كساني بودهاند كه با توجّه به برخورداري از اين موقعيّت، از آن نتوانستند استفاده كنند و مانند انسانهاي ناصالح شدند.(تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 24، صص 271ـ300، دارالكتب الاسلامية.)

با اين توضيح، تناسب مطالب اقتضا دارد كه الگو و مثال زنان ناصالح، مقدّم باشد. طبيعي است آن گاه كه الگوي صالحان را معرّفي ميكند، با بسط بيشتري بيان نمايد تا شناخت مؤمنان به آنان بيشتر گردد و بتوانند با معرفت از آنها، الگوگيري كنند، و اين نكته دربارة مثل بدي صدق نميكند، چرا كه فقط تذكّر به آن كافي است كه انسان را بيدار نمايد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.